Bitrate: 320K/s
Year: 2014
Time: 74:29
Size: 172,9 MB
Label: Self Released
Styles: Blues/Blues Rock
Art: Front
Tracks Listing:
1. Keep Your Head Up - 3:58
2. Trouble Down the Line - 3:31
3. Mammon - 4:39
4. Absence - 3:24
5. Keep Moving On - 3:15
6. Gypsy Woman - 3:36
7. Crossroads - 6:13
8. Virgin Eyes - 6:58
9. Why'd You Do It ? - 4:05
10. Little Miss Pretty - 6:34
11. Chillout - 4:34
12. Galloping Horses - 2:39
13. Running With the Stars - 4:35
14. Jack the Lad - 4:42
15. Angel - 11:39
Nog maar net in augustus bracht Wille and the Bandits haar laatste studio album Grow op de planken en nu is er al een opvolger. Een live album opgenomen in Gouvy, gelegen in het noordelijke gedeelte van de Belgische Ardennen waar ook jaarlijks in de zomer een erg leuk bluesfestival wordt georganiseerd. De opnames zijn gemaakt in het plaatselijk muziekcentrum.
In Nederland hebben we al kennis kunnen maken met Wille and the Bandits tijdens het Culemborg Bluesfestival, waar zij toch wel als de grote en prettige verrassing geboekt stonden. Het publiek aan dat podium behoren voorlopig in Nederland tot de happy few die deze Engelse Best Kept Secret mochten bewonderen en nu ook wel zullen begrijpen waarom dit gezelschap zo pupulair is in Engeland waar zij o.a. op het hoofdpodium van Glastonbury mochten spelen. Het zaaltje in Gouvy doet ver onder t.o.v. dit fenomenale festival, maar komt de opnamekwaliteit wel ten goede en kunnen we hier getuige zijn van een perfect audiofiel product opgenomen door sound engineer Christoph Roth. Kraakhelder en zonder geroezemoes op de achtergrond tijdens de rustige passages in de muziek.
De playlist doet me een beetje herinneren aan het concert tijdens Culemborg. Ze openen met twee Wille and the Bandits klassiekers, Keep Your Head Up en Trouble Down The Line. Er staan vier nummers op die verschenen op Grow. De bluesklassieker Crossroads is het enige nummer wat niet uit de hand komt van bandleider Will Edwards. Will is behalve lapsteel bespeler de voornaamste zanger en beschikt over een prachtige hese sensuele stem waarmee zo nu en dan een exotisch wolkje over het publiek vloeit. Op Wille and the Bandits is geen etiket te plakken en dat maakt ze ook zo bijzonder interessant. De stijl varieert van blues, roots, folk naar stevige rock en soms zelfs symfonisch. Will Edwards is in zijn eentje in staat met zijn lapsteel om een compleet orkestraal geluid uit de boxen te toveren. Hij staat dan ook in Engeland bekend als de beste op dit instrument.
Dit blijkt eens te meer in het nummer Keep Moving On. Hier excelleert de blootsvoets op zijn pedalen spelende ‘Master of the Pedalsteel’. Het nummer Absence opent met heerlijk percussie- en congawerk door drummer Andrew Baumann. In Gypsy Woman gaan de jongens al flink te keer en zal een voorbode zijn voor het latere materiaal tijdens het concert. De energie en emotie spat er van af en het publiek gaat al vroegtijdig tijdens het concert uit haar dak. Daarna Crossroads, de klassieker van Robert Johnson, in een geheel originele en unieke uitvoering. Nog nooit zo’n aparte en intense uitvoering van dit nummer gehoord.
Daarna gaat het helemaal los in een aantal pittige rockers, die sterk doen vermoeden dat Led Zeppelin een van hun grote inspiratiebronnen moet zijn geweest. Tijdens het voor de eerste keer beluisteren van dit album lig ik met hoge koorts onder een dekentje op de bank. Mijn lieftallige echtgenote is niet thuis en dat is maar goed ook want zij zou dit betitelen als ‘kattengejank’, maar ik lig met volle teugen te genieten! Dit koortsachtige gevoel geeft me wel een heel bijzonder dimensie aan het beluisteren van deze prachtige muziek. Deze klanken werken heilzaam en ik voel me helemaal opkikkeren. Wordt weer eens bewezen dat muziek over heilzame werking beschikt. Heerlijk!
Na de heftige passages komen de nummers in een rustige serene sfeer terecht en die afwisseling is echt geweldig om naar te luisteren. Ik kan niet de concentratie opbrengen om de teksten te analyseren, maar de klanken overweldigen en dringen diep binnen. Die lapsteel is gewoon grandioos.
Het album eindigt met de magistrale afsluiter en ook het laatste nummer van Grow. Angel is een zorgvuldig opgebouwde compositie, die als een soort epos door Wille and the Bandits te boek staat. Te vergelijken met de status en impact die Stairway to Heaven heeft voor Led Zeppelin. Met een laaiend enthousiast publiek achterlatend verlaten Wille en zijn Bandits opgetogen het podium. Het enige nummer wat ik nog mis op dit album is hun versie van Black Magic Woman, want ook dat nummer brengen zij op een uiterst smaakvolle en unieke manier.
Wille and the Bandits heeft vreemd genoeg nog geen importkanaal voor de Nederlandse markt. De albums zijn echter wel verkrijgbaar bij muziekshop Sounds in Tilburg en later ook bij de merchandise stand bij Heyhoef-Backstage waar zij een optreden verzorgen op zaterdag 22 november nadat ze net een hele drukke tour achter de rug hebben in Engeland, Ierland en Schotland. ( https://www.bluesmagazine.nl/recensie-wille-bandits-live-gouvy/ )
Live In Gouvy
Year: 2014
Time: 74:29
Size: 172,9 MB
Label: Self Released
Styles: Blues/Blues Rock
Art: Front
Tracks Listing:
1. Keep Your Head Up - 3:58
2. Trouble Down the Line - 3:31
3. Mammon - 4:39
4. Absence - 3:24
5. Keep Moving On - 3:15
6. Gypsy Woman - 3:36
7. Crossroads - 6:13
8. Virgin Eyes - 6:58
9. Why'd You Do It ? - 4:05
10. Little Miss Pretty - 6:34
11. Chillout - 4:34
12. Galloping Horses - 2:39
13. Running With the Stars - 4:35
14. Jack the Lad - 4:42
15. Angel - 11:39
Nog maar net in augustus bracht Wille and the Bandits haar laatste studio album Grow op de planken en nu is er al een opvolger. Een live album opgenomen in Gouvy, gelegen in het noordelijke gedeelte van de Belgische Ardennen waar ook jaarlijks in de zomer een erg leuk bluesfestival wordt georganiseerd. De opnames zijn gemaakt in het plaatselijk muziekcentrum.
In Nederland hebben we al kennis kunnen maken met Wille and the Bandits tijdens het Culemborg Bluesfestival, waar zij toch wel als de grote en prettige verrassing geboekt stonden. Het publiek aan dat podium behoren voorlopig in Nederland tot de happy few die deze Engelse Best Kept Secret mochten bewonderen en nu ook wel zullen begrijpen waarom dit gezelschap zo pupulair is in Engeland waar zij o.a. op het hoofdpodium van Glastonbury mochten spelen. Het zaaltje in Gouvy doet ver onder t.o.v. dit fenomenale festival, maar komt de opnamekwaliteit wel ten goede en kunnen we hier getuige zijn van een perfect audiofiel product opgenomen door sound engineer Christoph Roth. Kraakhelder en zonder geroezemoes op de achtergrond tijdens de rustige passages in de muziek.
De playlist doet me een beetje herinneren aan het concert tijdens Culemborg. Ze openen met twee Wille and the Bandits klassiekers, Keep Your Head Up en Trouble Down The Line. Er staan vier nummers op die verschenen op Grow. De bluesklassieker Crossroads is het enige nummer wat niet uit de hand komt van bandleider Will Edwards. Will is behalve lapsteel bespeler de voornaamste zanger en beschikt over een prachtige hese sensuele stem waarmee zo nu en dan een exotisch wolkje over het publiek vloeit. Op Wille and the Bandits is geen etiket te plakken en dat maakt ze ook zo bijzonder interessant. De stijl varieert van blues, roots, folk naar stevige rock en soms zelfs symfonisch. Will Edwards is in zijn eentje in staat met zijn lapsteel om een compleet orkestraal geluid uit de boxen te toveren. Hij staat dan ook in Engeland bekend als de beste op dit instrument.
Dit blijkt eens te meer in het nummer Keep Moving On. Hier excelleert de blootsvoets op zijn pedalen spelende ‘Master of the Pedalsteel’. Het nummer Absence opent met heerlijk percussie- en congawerk door drummer Andrew Baumann. In Gypsy Woman gaan de jongens al flink te keer en zal een voorbode zijn voor het latere materiaal tijdens het concert. De energie en emotie spat er van af en het publiek gaat al vroegtijdig tijdens het concert uit haar dak. Daarna Crossroads, de klassieker van Robert Johnson, in een geheel originele en unieke uitvoering. Nog nooit zo’n aparte en intense uitvoering van dit nummer gehoord.
Daarna gaat het helemaal los in een aantal pittige rockers, die sterk doen vermoeden dat Led Zeppelin een van hun grote inspiratiebronnen moet zijn geweest. Tijdens het voor de eerste keer beluisteren van dit album lig ik met hoge koorts onder een dekentje op de bank. Mijn lieftallige echtgenote is niet thuis en dat is maar goed ook want zij zou dit betitelen als ‘kattengejank’, maar ik lig met volle teugen te genieten! Dit koortsachtige gevoel geeft me wel een heel bijzonder dimensie aan het beluisteren van deze prachtige muziek. Deze klanken werken heilzaam en ik voel me helemaal opkikkeren. Wordt weer eens bewezen dat muziek over heilzame werking beschikt. Heerlijk!
Na de heftige passages komen de nummers in een rustige serene sfeer terecht en die afwisseling is echt geweldig om naar te luisteren. Ik kan niet de concentratie opbrengen om de teksten te analyseren, maar de klanken overweldigen en dringen diep binnen. Die lapsteel is gewoon grandioos.
Het album eindigt met de magistrale afsluiter en ook het laatste nummer van Grow. Angel is een zorgvuldig opgebouwde compositie, die als een soort epos door Wille and the Bandits te boek staat. Te vergelijken met de status en impact die Stairway to Heaven heeft voor Led Zeppelin. Met een laaiend enthousiast publiek achterlatend verlaten Wille en zijn Bandits opgetogen het podium. Het enige nummer wat ik nog mis op dit album is hun versie van Black Magic Woman, want ook dat nummer brengen zij op een uiterst smaakvolle en unieke manier.
Wille and the Bandits heeft vreemd genoeg nog geen importkanaal voor de Nederlandse markt. De albums zijn echter wel verkrijgbaar bij muziekshop Sounds in Tilburg en later ook bij de merchandise stand bij Heyhoef-Backstage waar zij een optreden verzorgen op zaterdag 22 november nadat ze net een hele drukke tour achter de rug hebben in Engeland, Ierland en Schotland. ( https://www.bluesmagazine.nl/recensie-wille-bandits-live-gouvy/ )
Live In Gouvy
Комментариев нет:
Отправить комментарий